-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:49023 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

من ثقلت موازينه فهو في عيشه راضيه. منظور از وزنه هاي سنگين چيست؟

در پاسخ به سؤال خوبتان عرض ميشود در آيات 6 و 7 سوره مباركه قارعه آمده است: فاما من ثقلت موازينه فهو في عيشه راضيه.

يعني: (در آن روز) كسي كه ترازوي اعمالش سنگين است در يك زندگي خشنود خواهد بود.

اما در تفسير آيه فاما من ثقلت موازينه چنين آمده است: موازين جمع ميزان به معني وسيله سنجش است، اين واژه نخست در وزنهاي مادي به كار رفته است، سپس در موازين و مقياسهاي معنوي نيز استعمال شده است.

بعضي معتقدند كه اعمال انسان در آن روز به صورت موجودات جسماني و قابل وزن در ميآيد، و راستي آنها را با ترازوهاي سنجشاعمال ميسنجند. اين احتمال نيز داده شده كه خود نامه اعمال را وزن ميكنند اگر اعمال صالحي در آن نوشته شده است سنگين است وگر نه سبك وزن و يا بي وزن است.

ولي ظاهراً نيازي به اين توجيهات نيست، ميزان حتماً به معني ترازوي ظاهري كه داراي كفه هاي مخصوص است نميباشد، بلكه به هر گونه وسيله سنجش اطلاق ميشود، چنانكه در حديثي ميخوانيم:

ان امير المومنين و الائمه من ذريته هم الموازين: امير المؤمنين و امامان از دودمانشان ترازو هاي سنجشند.

و در حديثي از امام صادق (ع) آمده است كه وقتي از معني ميزان سوال كردند در پاسخ فرمود: الميزان عدل يعني ترازوي سنجش همان عدل است.

به اين ترتيب وجود اولياء الله يا قوانين عدل الهي مقياسهايي هستند كه انسانها و اعمالشان را بر آنها عرضه مي كنند و به همان اندازه كه باآنها شباهت و مطاقبت دارند وزنشان است!

روشن است كه منظور از سبكي و سنگيني ميزان به معني سنگيني خود ترازوهاي سنجش نيست، بلكه وزن چيزهايي است كه با آن مي سنجند.(1)

بدون شك ارزش همه اعمال نيك و صالحات يكسان نيست، و با هم تفاوت زيادي دارند و به همين جهت در روايات مختلف اسلامي روي پاره اي از اعمال خير تأكيد بيشتري شده است، و آنها اسباب سنگيني ميزان و ترازوي عمل در قيامت شمرده شده اند.

از جمله در حديثي، از پيامبر (ص) مي خوانيم كه در تفسير لااله الا الله فرمود: لااله الا الله اشاره به وحدانيت خداوند است و هيچ عملي بدون آن پذيرفته نمي شود، و اين كلمه تقوي است كه ترازوي سنجش اعمال كه شهادتين درآن گذارده شود سنگين است.

و در حديثي از امام باقر (ع) يا امام صادق (ع) مي خوانيم: در ميزان عمل چيزي سنگين تر از درود فرستادن بر محمد و آل محمد (ص) نيست و در ذيل روايت مي فرمايد: افرادي در قيامت در پاي ميزان عمل قرار مي گيرند و كفه اعمالشان سبك است، سپس درود بر محمد و آل محمد را در آن مي نهند و سنگين مي شود.

جالب اينكه در حديثي از امام باقر (ع) چنين آمده است: هر كس ظاهرش از باطنش بهتر باشد ميزان عملش در قيامت سبك خواهد بود.(2)























منابع و مآخذ:

1ـ تفسير نمونه، زير نظر استاد محقق: ناصر مكارم شيرازي، ج27، ص264ـ 265

2ـ همان مأخذ، ص267ـ268.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.